ellipse

Advocaat van de Nacht: ‘Eventconcepten zijn gouden eieren’

Plusone logo filled green

Advocaat van de Nacht: ‘Eventconcepten zijn gouden eieren’

Tweemaandelijks schrijft Bjorn Schipper een column voor Clublife EDM Magazine waarin hij als ‘Advocaat van de nacht’ tips and tricks & do’s and don’ts geeft over alles wat te maken heeft met de dance-industrie. Check zijn zestiende column hieronder of ga naar Clublife Magazine.

Eventconcepten: gouden eieren

DJ’s zijn over het algemeen drukke baasjes. Om met een open deur te beginnen: ze draaien op feestjes. En wil je als DJ in bepaalde scenes een beetje credible zijn, zul je ook muziek moeten kunnen produceren. Desnoods met behulp van een ghostwriter, dat weet toch verder niemand (behalve ik, maar ik heb dan ook een beroepsgeheim).

Er zijn ook DJ’s die een eigen platenlabel of publishing company opzetten. Dit is aantrekkelijk als je om je heen muzikaal talent verzamelt dat een creatieve bijdrage levert aan producties of eigen producties aanbrengt. Bijvoorbeeld Tom Trago met zijn label Voyage Direct of Nuno Dos Santos met zijn Something Is Happening Somewhere. De overtreffende trap is voor de DJ’s die ook nog tijd en ruimte vinden om hun eigen boekings- en/of managementagency op te zetten. Op die manier kunnen zij – naast zichzelf – een heel roster aan artiesten aanbieden en begeleiden. Zo is Tom Trago dit jaar zijn eigen Voyage Select agency begonnen.

Nog niet druk genoeg? Ga dan je eigen feestjes geven. Naast draaien en muziek maken, zijn er natuurlijk vele DJ’s die direct of indirect betrokken zijn bij het organiseren van feestjes. En feestjes worden events, en events worden festivals. Voor je het weet ligt de wereld ook in dat opzicht aan je voeten. Joost van Bellen en de jongens van Dekmantel Soundsystem kunnen er over meepraten.

Wat begint als iets met vrienden en gelijkgestemde muziekliefhebbers, kan dus uitgroeien tot een prachtig monster. Als iets ons de recente overnames door SFX heeft geleerd, is het dat eventconcepten de gouden eieren van organisatoren zijn. Het concept en de branding van een event genereren waardevolle goodwill die, bijvoorbeeld bij een overname, te kapitaliseren is. Het zijn ook objecten die je in licentie kan laten exploiteren door lokale partners. Sensation is vanwege de buitenlandse exploitatie een van de wegbereiders op dit gebied. Vergeet ook niet dat veel events vanwege de duizenden followers en likes een schat aan Big Data aan hun kont hebben hangen.

Belangrijk is om vanaf het begin van de ontwikkeling en organisatie van een event besef te hebben van de conceptuele kant van het feestje. Beschrijf daarom vanaf scratch de inhoud en uitwerking van het concept, bijvoorbeeld aan de hand van de gekozen thematiek, kernwaarden, aankleding, podia, visuele uitwerking, line-up, productie etc. Net als in een draaiboek. En zorg tijdig voor de juridische bescherming van die conceptuele inhoud, inclusief de naam, het logo en dito registratie van domeinnamen en social media accounts.

Een laatste tip: doe je het samen met anderen, leg dan vooraf de gemaakte afspraken en ieders inbreng even op papier of in e-mails vast, als ware het een nulmeting. Dat voorkomt later veel gedoe als er externe interesse is of een van de partners meent veel meer te moeten krijgen dan de anderen. Wees dus zuinig op de gouden eieren!

more insights

View all