Advocaat van de Nacht: ‘Eventconcepten zijn gouden eieren’
09 September 2015
contact us - contact us -Advocaat van de Nacht: ‘Eventconcepten zijn gouden eieren’
Tweemaandelijks schrijft Bjorn Schipper een column voor Clublife EDM Magazine waarin hij als ‘Advocaat van de nacht’ tips and tricks & do’s and don’ts geeft over alles wat te maken heeft met de dance-industrie. Check zijn zestiende column hieronder of ga naar Clublife Magazine.
Eventconcepten: gouden eieren
DJ’s zijn over het algemeen drukke baasjes. Om met een open deur te beginnen: ze draaien op feestjes. En wil je als DJ in bepaalde scenes een beetje credible zijn, zul je ook muziek moeten kunnen produceren. Desnoods met behulp van een ghostwriter, dat weet toch verder niemand (behalve ik, maar ik heb dan ook een beroepsgeheim).
Er zijn ook DJ’s die een eigen platenlabel of publishing company opzetten. Dit is aantrekkelijk als je om je heen muzikaal talent verzamelt dat een creatieve bijdrage levert aan producties of eigen producties aanbrengt. Bijvoorbeeld Tom Trago met zijn label Voyage Direct of Nuno Dos Santos met zijn Something Is Happening Somewhere. De overtreffende trap is voor de DJ’s die ook nog tijd en ruimte vinden om hun eigen boekings- en/of managementagency op te zetten. Op die manier kunnen zij – naast zichzelf – een heel roster aan artiesten aanbieden en begeleiden. Zo is Tom Trago dit jaar zijn eigen Voyage Select agency begonnen.
Nog niet druk genoeg? Ga dan je eigen feestjes geven. Naast draaien en muziek maken, zijn er natuurlijk vele DJ’s die direct of indirect betrokken zijn bij het organiseren van feestjes. En feestjes worden events, en events worden festivals. Voor je het weet ligt de wereld ook in dat opzicht aan je voeten. Joost van Bellen en de jongens van Dekmantel Soundsystem kunnen er over meepraten.
Wat begint als iets met vrienden en gelijkgestemde muziekliefhebbers, kan dus uitgroeien tot een prachtig monster. Als iets ons de recente overnames door SFX heeft geleerd, is het dat eventconcepten de gouden eieren van organisatoren zijn. Het concept en de branding van een event genereren waardevolle goodwill die, bijvoorbeeld bij een overname, te kapitaliseren is. Het zijn ook objecten die je in licentie kan laten exploiteren door lokale partners. Sensation is vanwege de buitenlandse exploitatie een van de wegbereiders op dit gebied. Vergeet ook niet dat veel events vanwege de duizenden followers en likes een schat aan Big Data aan hun kont hebben hangen.
Belangrijk is om vanaf het begin van de ontwikkeling en organisatie van een event besef te hebben van de conceptuele kant van het feestje. Beschrijf daarom vanaf scratch de inhoud en uitwerking van het concept, bijvoorbeeld aan de hand van de gekozen thematiek, kernwaarden, aankleding, podia, visuele uitwerking, line-up, productie etc. Net als in een draaiboek. En zorg tijdig voor de juridische bescherming van die conceptuele inhoud, inclusief de naam, het logo en dito registratie van domeinnamen en social media accounts.
Een laatste tip: doe je het samen met anderen, leg dan vooraf de gemaakte afspraken en ieders inbreng even op papier of in e-mails vast, als ware het een nulmeting. Dat voorkomt later veel gedoe als er externe interesse is of een van de partners meent veel meer te moeten krijgen dan de anderen. Wees dus zuinig op de gouden eieren!
more insights
Het verbod op een dansstijl: bubbling op het zomercarnaval
In de aanloop naar het Zomercarnaval in Rotterdam ontstond de nodige commotie over het door de organisatie aangekondigde verbod op de dansstijl- en vorm bubbling. De organisatie van de straatparade verbood de deelnemers aan het Zomercarnaval ‘vulgair te dansen’. Daarbij werd de dansstijl- en vorm bubbling als voorbeeld gegeven.
06 March 2024
ReadKunstmatige intelligentie roept interessante juridische vragen op: zelflerende machines
Kunstmatige intelligentie oftewel Artificial Intelligence (AI) is nu al niet meer weg te denken. In het afgelopen jaar stond dit technologische fenomeen meer dan eens centraal in de mediaberichtgeving. Of het nu gaat over de duistere kanten van generatieve AI – ‘AI is een nieuw gevaarlijk wapen en vormt een existentiële bedreiging voor de mensheid’ – of de onbegrensde mogelijkheden van de toepassing van deze technologische ‘zelflerende machines’ bij het maken van creaties, AI gaat in onze mensenlevens een steeds belangrijkere rol spelen. In deze bijdrage voor Muziekwereld ga ik in op een aantal juridische aspecten van AI die met name voor de muzieksector van belang kunnen zijn.
06 March 2024
ReadSubsidies als smeermiddel voor festivalprogrammering: evenementenbeleid gemeente Amsterdam ter discussie
In mijn bijdrage aan deze subsidiespecial van Muziekwereld zoom ik graag in op een recent aangekondigde aanpassing van het evenementenbeleid van de gemeente Amsterdam die mogelijk ingrijpende gevolgen kan hebben voor de festivalmarkt. Niet alleen in de hoofdstad maar ook elders, als andere gemeenten dit voorbeeld gaan volgen. Waar de gemeente inzet op muzikaal-inhoudelijke bemoeienis met de programmering van festivals, vestig ik graag de aandacht op verstrekking van speciale subsidies als alternatief smeermiddel om tot hetzelfde resultaat te kunnen komen.
06 March 2024
Read