ellipse

Advocaat van de Nacht: ‘Het bierviltje op ADE’

Plusone avatar black

Advocaat van de Nacht: ‘Het bierviltje op ADE’

Tweemaandelijks schrijft Bjorn Schipper een column voor Clublife EDM Magazine waarin hij als ‘Advocaat van de nacht’ tips and tricks & do’s and don’ts geeft over alles wat te maken heeft met de dance-industrie. Check zijn vijftiende column hieronder of ga naar Clublife Magazine

Het bierviltje op ADE.

Terwijl het zomerse festivalseizoen nog niet is afgelopen, is het nu alweer het geel-zwart van Amsterdam Dance Event (ADE) dat de boventoon voert. ADE zelf met bekendmaking van onderdelen van haar programma’s en promotors die hun feestje onder de aandacht van de festivalbezoekers willen brengen. ADE is echt een ‘ding’, je kunt er als liefhebber en professional op het gebied van elektronische muziek niet omheen.

Traditiegetrouw is er binnen de ADE programma’s ook ruimte en aandacht voor de talenten van morgen. ADE Next geeft de veelal jonge honden van de nieuwe generatie DJ’s en producers een mooie inkijk in de professionele wereld van de dance. En het mooie is dat de big boys uit binnen- en buitenland het prachtig vinden om een bijdrage te kunnen leveren aan die inkijk.

Als je van plan bent om naar ADE te gaan – en ik kan het iedereen aanraden – zorg er dan voor dat je voorbereid bent. Dat je weet wat en wie er speelt, wie er zijn en waar deze mensen voor staan. Vanwege de vele ADE locaties in de stad is het ook zaak te weten waar men precies is. Ga vervolgens binnen zo’n selectie gericht op zoek naar de mensen waarvan je op voorhand denkt dat je iets aan ze kunt hebben. Loop je bijvoorbeeld met een toffe demo of mixtape rond, geef deze dan aan de juiste mensen die bij jouw muziek en stijl passen en zorg ervoor dat je in positieve zin opvalt. Presentatie is key. Voor jouw demo of mixtape namelijk honderden andere producties.

Drink een drankje, maak een praatje en woon panels en workshops bij. Durf op mensen af te stappen. De liefde voor elektronische muziek heeft iedere bezoeker van ADE gemeen. Laat je inspireren, verrassen en overdonderen tijdens de meer inhoudelijke programma’s. Ga dansen in een loods en drink een borrel in een hotel. ADE is een rollercoaster, maar dan wel een van het goede soort.

En wat nu als iemand – laten we zeggen de A&R van een buitenlands label – interesse toont in jouw demo? Moet je dan meteen met 30 pagina’s contract aankomen, in het Engels, met lettergrootte 6? Nee natuurlijk niet. Het kan wel maar het is omslachtig en voorbarig.

Vorige keer hebben we gezien dat overeenkomsten op vele verschillende manieren gesloten kunnen worden. Bijvoorbeeld mondeling, tijdens ADE op donderdagmiddag aan de bar van Hotel The Dylan. Met een biertje in de hand. Gewoon elkaar de hand schudden en je hebt een deal. Probleem is echter dat achteraf discussie kan ontstaan over wat nu precies is afgesproken. Misschien stond de muziek wat te hard en bleek het Funktion-One geluidssysteem in de hoteltuin aan de wieg te hebben gestaan van latere interpretatieverschillen.

Hoe nu dit soort situaties te voorkomen met behoud van vrijheid tot het snel en eenvoudig sluiten van deals? Gebruik een deal memo! Zo’n memo is eigenlijk niets anders dan een ouderwets bierviltje om kernachtig de gemaakte afspraken vast te leggen. Op hoofdlijnen, veelal in steekwoorden. Een exclusieve licentie voor de release van een of meerdere tracks, in territorium X met een looptijd van Y. In ruil voor een royalty Z. Onder toepasselijkheid van Nederlands recht. Handtekening eronder of een akkoord per e-mail en de deal is gesloten.

Zo’n deal memo kan vooraf geprepareerd worden in de vorm van een e-mail of een Word document en kan later meer in detail uitgewerkt worden in wat ze noemen een long form agreement. Haarkloverij van juristen kan aldus later altijd nog, zonder aan de hotelbar een deal breaker te hoeven zijn.

Blok je agenda, dag en nacht, van woensdag 14 tot en met zondag 18 oktober jl. En gun jezelf een uitloop van een paar dagen in de week erna. Je zult het nodig hebben, mark my words.

more insights

View all