Advocaat van de Nacht: ‘Image is everything’
31 July 2015
contact us - contact us -Advocaat van de Nacht: ‘Image is everything’
Tweemaandelijks schrijft Bjorn Schipper een column voor Clublife EDM Magazine waarin hij als ‘Advocaat van de nacht’ tips and tricks & do’s and don’ts geeft over alles wat te maken heeft met de dance-industrie. Check zijn dertiende column hieronder of ga naar Clublife Magazine.
Image is everything
Namen en logo’s van artiesten kunnen onder andere via merkrechten beschermd worden. Maar hoe zit het nu met portretten van artiesten? Kan een DJ ook zijn of haar portret beschermen? In deze column ga ik het hebben over de portret- en imagerechten van artiesten.
Hoewel het niet echt een auteursrecht is, is het portretrecht wel geregeld in onze Auteurswet (Aw). Waar het auteursrecht een exclusief recht op exploitatie van een werk geeft, waaronder muziek, is het portretrecht een recht dat in alle redelijkheid steeds eerst afgewogen moet worden tegen een ander recht, zoals bijvoorbeeld de vrijheid van meningsuiting.
Portretrecht kan worden ingezet om de ongewenste publicatie van een portret tegen te gaan; tegen het enkele maken van een portret valt in principe op basis van het portretrecht niet veel te doen. Zomaar een foto maken van een DJ is dan ook portretrechtelijk toegestaan.
Wie denkt dat een ‘portret’ altijd alleen uit een gezicht moet bestaan, heeft het mis. Karakteristieke lichaamstrekken van een persoon kunnen namelijk ook een ‘portret’ vormen als deze maar herkenbaar zijn. Lichaamshouding, specifieke voorwerpen en omgeving kunnen daarbij een rol spelen. Als deze kenmerken te herleiden zijn tot een persoon, is óók sprake van een ‘portret’. Denk aan de tot bekende logo’s uitgegroeide silhouetten van Steve Aoki (met haardos) en Armin van Buuren (met gespreide armen).
De wet maakt een onderscheid in de in opdracht gemaakte portretten en de niet in opdracht gemaakte portretten. Bij in opdracht gemaakte portretten gaat het bijvoorbeeld om persfoto’s die in opdracht van een DJ door een professionele fotograaf gemaakt zijn. Waar de fotograaf een auteursrecht op zijn foto’s heeft, heeft de geportretteerde DJ een portretrecht in relatie tot de fotograaf en de gebruikers van het portret. Voor gebruik van deze portretten is in principe altijd voorafgaande toestemming nodig van zowel geportretteerde als fotograaf. Daarbij zal in beginsel ook de naam van de fotograaf vermeld moeten worden bij publicatie van de foto’s.
Bij niet in opdracht gemaakte portretten zal degene die geportretteerd is, een ‘redelijk belang’ hard moeten kunnen maken wil hij of zij met succes in actie kunnen komen tegen de publicatie van zijn of haar portret. Bij artiesten en topsporters wordt meestal aangenomen dat zij een zogenaamde ‘verzilverbare populariteit’ hebben. Zij kunnen immers geld verdienen met hun portretten door zich bijvoorbeeld te binden aan merken in een reclame-uitingen. Zo doet Tiësto het met het frisdrankmerk 7UP en is zijn portret onder andere afgebeeld op blikjes 7UP. Populariteit geeft hier meteen een redelijk belang om ongewenst gebruik van een DJ-portret tegen te gaan. Dit commerciële belang vormt de basis van de commerciële exploitatie van portret- en imagerechten zoals wij uit de muziek- en sportwereld kennen. Portretrecht is dan een belangrijk middel om te waken over je DJ-image.
Een ander redelijk belang kan betrekking hebben op de privacy van een DJ. De publicatie door een roddelblad van een op stiekeme wijze gemaakte foto van het persoonlijke gezinsgeluk van DJ Sunnery James en model Doutzen Kroes op een afgelegen privéstrandje op Ibiza, waar zij zich onbespied waanden, zou wel eens de privacy van de betrokkenen kunnen aantasten en om die reden aangepakt kunnen worden.
Als een ‘redelijk belang aanwezig is, zal dit afgewogen moeten worden tegen het belang van de gebruiker van het portret, zoals de eerder genoemde vrijheid van meningsuiting. Als zo’n case voor de rechter komt, zal uiteindelijk een van de genoemde belangen moeten wijken.
Anders dan bij merken, hoef je bij portretrecht zelf niets te registreren. Voormalig Formule 1-coureur Jos Verstappen heeft ooit zijn portret in de vorm van een foto als merk vastgelegd maar heeft daar in de praktijk niet veel aan gehad. Laten we het erop houden dat een portret geen ‘ideaal’ merk is.
De dance wereld heeft ook op andere manieren kennis kunnen maken met het portretrecht. Zo kreeg organisator Ex Porn Star het in 2005 met voormalig premier Balkenende aan de stok toen er flyers werden verspreid waarop Balkenende in een pornografische context was afgebeeld. Ex Pornstar liet het op een procedure aankomen en maakte zo dankbaar gebruik van de free publicity. De rechter verbood de flyers op basis van het portretrecht. Ook Dance Valley liep tegen de grenzen van het portretrecht van een premier aan. In 2011 danste onze huidige premier Rutte mee op Dance Valley. Voor de editie 2012 maakte Dance Valley hier dankbaar gebruik van door op één van de flyers van een hele serie flyers met DJ’s, óók Rutten af te beelden. Rutte vond een dansje wel leuk maar bleek minder gecharmeerd van het commerciële gebruik van zijn portret en verzocht de organisator hiermee te stoppen.
Image is everything, ook voor premiers.
more insights
Het verbod op een dansstijl: bubbling op het zomercarnaval
In de aanloop naar het Zomercarnaval in Rotterdam ontstond de nodige commotie over het door de organisatie aangekondigde verbod op de dansstijl- en vorm bubbling. De organisatie van de straatparade verbood de deelnemers aan het Zomercarnaval ‘vulgair te dansen’. Daarbij werd de dansstijl- en vorm bubbling als voorbeeld gegeven.
06 March 2024
ReadKunstmatige intelligentie roept interessante juridische vragen op: zelflerende machines
Kunstmatige intelligentie oftewel Artificial Intelligence (AI) is nu al niet meer weg te denken. In het afgelopen jaar stond dit technologische fenomeen meer dan eens centraal in de mediaberichtgeving. Of het nu gaat over de duistere kanten van generatieve AI – ‘AI is een nieuw gevaarlijk wapen en vormt een existentiële bedreiging voor de mensheid’ – of de onbegrensde mogelijkheden van de toepassing van deze technologische ‘zelflerende machines’ bij het maken van creaties, AI gaat in onze mensenlevens een steeds belangrijkere rol spelen. In deze bijdrage voor Muziekwereld ga ik in op een aantal juridische aspecten van AI die met name voor de muzieksector van belang kunnen zijn.
06 March 2024
ReadSubsidies als smeermiddel voor festivalprogrammering: evenementenbeleid gemeente Amsterdam ter discussie
In mijn bijdrage aan deze subsidiespecial van Muziekwereld zoom ik graag in op een recent aangekondigde aanpassing van het evenementenbeleid van de gemeente Amsterdam die mogelijk ingrijpende gevolgen kan hebben voor de festivalmarkt. Niet alleen in de hoofdstad maar ook elders, als andere gemeenten dit voorbeeld gaan volgen. Waar de gemeente inzet op muzikaal-inhoudelijke bemoeienis met de programmering van festivals, vestig ik graag de aandacht op verstrekking van speciale subsidies als alternatief smeermiddel om tot hetzelfde resultaat te kunnen komen.
06 March 2024
Read