Advocaat van de Nacht: ‘Me, myself and I’
24 March 2015
contact us - contact us -Advocaat van de Nacht: ‘Me, myself and I’
Tweemaandelijks schrijft Bjorn Schipper een column voor Clublife EDM Magazine waarin hij als ‘Advocaat van de nacht’ tips and tricks & do’s and don’ts geeft over alles wat te maken heeft met de dance-industrie. Check zijn vierde column hieronder of ga naar Clublife Magazine.
Me, Myself and I
We weten nu dat ‘muziekrechten’ uit auteursrechten en naburige rechten kunnen bestaan. Weten we nu alles? Nee. Aan een artiest kleven namelijk nog veel meer interessante rechten. Voor iedere artiest geldt namelijk dat hij of zij in potentie een brand is, een artiestenmerk. Van huis uit zal de ene artiest daar meer feeling mee hebben dan de ander, maar een goed op de artiest afgestemd management en dito PR strategie kunnen in principe iedere artiest de juiste kant op masseren zonder dat het geforceerd overkomt.
Afgelopen week was ik op South By Southwest (SXSW) in Austin, Texas. SXSW is een van de belangrijkste muziekconferenties- en festivals ter wereld. Ook daar bleek weer dat naast muzikale inhoud image everything is. De manier waarop je jezelf als artiest neerzet is – naast dat je muziek credible moet zijn – een zeer belangrijk middel om op te vallen. Zeker als er om je heen honderden acts om de aandacht van de vele muziekprofessionals (o.a. A&R’s, boekers, promotors en journalisten) schreeuwen. Of je nu rocker, DJ of beatmaker bent, waaraan ben jij te herkennen?
Waar moet je dan aan denken? Neem om te beginnen je artiestennaam, logo en look and feel. Visuele presentatie is (ook) key. Naam en logo zijn ook bepalend voor de billing op de flyers en in andere promotionele uitingen voor optredens. Social media accounts en in mindere mate websites zijn vandaag de dag de belangrijkste visitekaartjes voor artiesten. Duizenden volgers zien realtime hoe jij jezelf presenteert. Met humor en gevoel voor actualiteit en tijdgeest. Het image van een artiest kan verder bepaald worden door uiterlijk en styling en de omgang met media en achterban. Het zijn letterlijk communicerende vaten. Volledig in samenhang met de muziek natuurlijk.
Juridisch gaat het dan om handelsnaam- en merkrechten op de artiestennaam, portret- en imagerechten op het artiestenportret, eventuele auteurs-, merk- en modelrechten op logo’s, design en look and feel en gebruiksrechten op social media accounts en domeinnamen. Denk ook aan personarechten op de stem en andere typische persoonskenmerken en biografische bijzonderheden van een artiest. Centraal staan de persoon van de artiest en de middelen waarmee hij of zij zich naast muziek onderscheidt van anderen. Me, Myself and I. Voor merk- en modelrechten geldt dat tijdige registratie een must is om te voorkomen dat een ander er mee vandoor gaat.
Waarom zijn deze rechten zo belangrijk? Niet alleen ter promotie en verkoop van muziek en optredens. Deals op het gebied van sponsoring, merchandise en endorsements kunnen zeer lucratief zijn en helpen een artiest daarnaast om zijn of haar image op of verder uit te bouwen. De hiervoor genoemde rechten zijn dan de gouden eieren die in onderhandelingen op tafel komen te liggen.
Iemand die laat zien hoe het moet is Pharrell Williams. Zijn samenwerking met Bionic Yarn en G-Star is een schoolvoorbeeld van branding waarbij merkbeleving en maatschappelijke betrokkenheid samensmelten. De verkoop van toffe jeans gemaakt van gerecycled plastic uit de oceaan zal de verkoop van zijn muziek alleen maar verder opdrijven. Altijd handig in een tijd waarin je muzikaal onder vuur bent komen te liggen van de erven van Marvin Gaye.
more insights
Het verbod op een dansstijl: bubbling op het zomercarnaval
In de aanloop naar het Zomercarnaval in Rotterdam ontstond de nodige commotie over het door de organisatie aangekondigde verbod op de dansstijl- en vorm bubbling. De organisatie van de straatparade verbood de deelnemers aan het Zomercarnaval ‘vulgair te dansen’. Daarbij werd de dansstijl- en vorm bubbling als voorbeeld gegeven.
06 March 2024
ReadKunstmatige intelligentie roept interessante juridische vragen op: zelflerende machines
Kunstmatige intelligentie oftewel Artificial Intelligence (AI) is nu al niet meer weg te denken. In het afgelopen jaar stond dit technologische fenomeen meer dan eens centraal in de mediaberichtgeving. Of het nu gaat over de duistere kanten van generatieve AI – ‘AI is een nieuw gevaarlijk wapen en vormt een existentiële bedreiging voor de mensheid’ – of de onbegrensde mogelijkheden van de toepassing van deze technologische ‘zelflerende machines’ bij het maken van creaties, AI gaat in onze mensenlevens een steeds belangrijkere rol spelen. In deze bijdrage voor Muziekwereld ga ik in op een aantal juridische aspecten van AI die met name voor de muzieksector van belang kunnen zijn.
06 March 2024
ReadSubsidies als smeermiddel voor festivalprogrammering: evenementenbeleid gemeente Amsterdam ter discussie
In mijn bijdrage aan deze subsidiespecial van Muziekwereld zoom ik graag in op een recent aangekondigde aanpassing van het evenementenbeleid van de gemeente Amsterdam die mogelijk ingrijpende gevolgen kan hebben voor de festivalmarkt. Niet alleen in de hoofdstad maar ook elders, als andere gemeenten dit voorbeeld gaan volgen. Waar de gemeente inzet op muzikaal-inhoudelijke bemoeienis met de programmering van festivals, vestig ik graag de aandacht op verstrekking van speciale subsidies als alternatief smeermiddel om tot hetzelfde resultaat te kunnen komen.
06 March 2024
Read