ellipse

Advocaat van de Nacht: ‘Naamrechten’

Plusone avatar black

Advocaat van de Nacht: ‘Naamrechten’

Tweemaandelijks schrijft Bjorn Schipper een column voor Clublife EDM Magazine waarin hij als ‘Advocaat van de nacht’ tips and tricks & do’s and don’ts geeft over alles wat te maken heeft met de dance-industrie. Check zijn negende column hieronder of ga naar Clublife Magazine.

You name it!

Wanneer ben je een goede DJ? Die vraag beantwoorden is zoiets als het proeven van een gerecht om vervolgens je smaakoordeel geven. Smaken verschillen en wat de een echt helemaal te gek vindt, is voor de ander (te) cheesy. Zo zijn er mensen die een DJ pas credible vinden als hij of zij eigen tracks maakt. Weer andere mensen – en daar ben ik er een van – vinden dat DJ’s draaikunstenaars zijn als zij op eigen wijze dansvloeren in vervoering kunnen brengen. Vooral met muziek en wat minder met taarten.

Opvallen met muziek en draaikunst dus. Net als al die andere duizenden DJ’s en producers wereldwijd. Hoe val je op in die jungle? Met een catchy artiestennaam die voor jou persoonlijk de spijker op zijn kop slaat. Met de keuze voor een rake artiestennaam kan je jezelf op de kaart zetten en zou je wel eens aan het begin van iets moois kunnen staan.

Artiestennamen kunnen onder andere persoonlijk zijn of overkomen (zoals Joris Voorn, Oliver Heldens), de fantasie prikkelen (Skrillex, Ben UFO, The Black Madonna), een pakkende twist kennen (De Sluwe Vos, De Man Zonder Schaduw) of zelfspot in zich hebben (GirlsLoveDJs, 2manydjs). Een goede artiestennaam blijft hangen, zoals een opvallende hook in een track onze emotie via ons gehoor zal vangen. Een treffende naam laat je ster stralen op de flyer, los van de billing. Vandaar dat de keuze voor een passende artiestennaam een eerste, belangrijke stap is. Maak je daarnaast ook nog eens goede muziek of ben je een turntablist, en je naam zal letterlijk rondgaan in de jungle die muziekwereld heet.

Of je een goede keuze voor een artiestennaam maakt, hangt ook samen met juridisch gedoe. Of liever gezegd: het voorkomen daarvan. Kies je namelijk een naam die al door een andere artiest wordt gebruikt, loop je het risico dat die andere artiest jou – terecht of niet – aanspreekt vanwege inbreuk op zijn ‘naamrechten’. In dat geval zou zo’n concullega zich mogelijk kunnen beroepen op een merkrecht als hij of zij zijn artiestennaam als merk heeft vastgelegd. En neemt die artiest ook echt onder zijn of haar artiestennaam deel aan het handelsverkeer, zou eventueel ook nog een beroep kunnen worden gedaan op een handelsnaamrecht. De artiest zou dan als ‘onderneming’ gezien moeten kunnen worden. Is sprake van realistisch verwarringsgevaar, zou je best wel eens een probleem kunnen hebben. Je artiestennaam moeten veranderen net nu je zo lekker bezig bent is op zijn zachtst gezegd niet echt een ideale start van een artiestencarrière. Het zorgt voor spanning en negatieve energie op een moment waarop je juist zou moeten scoren. Kortom: doe altijd eerst even een zorgvuldige naamcheck door op het internet, bij de Kamer van Koophandel en in het merkenregister na te gaan of er andere artiesten of bijvoorbeeld labels zijn die al een (haast) identieke naam gebruiken.

Juridisch gedoe kan hem ook zitten in het zelf (te) laat (laten) vastleggen van de verschillende accounts waarin jouw kakelverse artiestennaam voorkomt. Niet echt professioneel als jij artiestennnaam02.nl moet gaan gebruiken voor je website en de daaraan gekoppelde social media accounts. Het zou wat zijn als Martin Garrix op Twitter @MartinGarrix04 zou moeten gebruiken omdat hij destijds te laat was met het claimen van deze account. Was het niet Typhoon die onlangs zijn ‘debuut’ op Twitter maakte omdat iemand uit het Verre Oosten dan eindelijk zijn echte artiestenaccount vrijgaf? Let op dat voor domeinnamen en social media accounts in principe first come, first serve geldt. Is een account vrij, kan je het in principe registreren. Dat geldt voor jou maar ook voor de kaper. Wees er dus als de kippen bij nadat je een keuze voor een artiestennaam hebt gemaakt.

Ga je nog een stap verder, registreer dan je artiestennaam als merk. Afhankelijk van de naam zou het om een woordmerk en/of beeldmerk (logo) kunnen gaan. Een merk is een sterk recht waarmee je aan de ene kant grabbers kan bestrijden die bijvoorbeeld domeinnamen en social media accounts met jouw artiestennaam hebben gekaapt. Aan de andere kant kun je jezelf met een goede artiestennaam als brand, artiestenmerk in de markt zetten. Bijvoorbeeld door je naam aan een product of dienst te verbinden (endorsement, sponsoring) of door merchandise met jouw naam en logo erop te verkopen. Een merk beschermt dan optimaal jouw belangen en vormt een goede basis om aan anderen licenties te verlenen tot gebruik van jouw artiestennaam. Het mes van het merk snijdt dus aan twee kanten. Merkregistraties gelden voor 10 jaar (en kunnen daarna onbeperkt verlengd worden met steeds 10 jaar), zijn gekoppeld aan specifieke producten (zoals parfum) of diensten (zoals optredens verzorgen) en kunnen betrekking hebben op verschillende territoria zoals de Benelux, de Europese Unie of landen als bijvoorbeeld de VS of Japan.

Vergeet ook niet je artiestennaam als handelsnaam op te nemen, mocht je jezelf als artiest gaan inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.

Zou David Guetta blij zijn met David Ghetto?

more insights

View all