Beats me! De cirkel is rond
09 January 2008
contact us - contact us -Beats me! De cirkel is rond
DE term van de laatste tijd is toch wel ‘360’. ‘360’ staat voor het zogenaamde 360 graden model, ook wel New Deal of Full Rights Agreement genoemd. Robbie Williams en EMI schijnen de eersten te zijn geweest. Wat is nu zo’n 360 graden model?
Een traditioneel platencontract gaat meestal uit van het principe dat het label de opnamen van het album betaalt en in ruil daarvoor de naburige rechten op de opnamen krijgt. Daarnaast geeft de artiest toestemming om zijn “overige artiestenrechten”, zoals portret, merk- en artiestennaam, te gebruiken. In ruil daarvoor ontvangt de artiest een percentage van de inkomsten: royalties. Voor publishing, management, boekingen, sponsoring en merchandise worden aparte contracten afgesloten.
Het 360 graden model doet het anders, daarin worden alle facetten van het artiestenbestaan samengevoegd in één contract. Er ontstaat zo een bundel rechten die te maken hebben met muziekopname, publishing en non-recording activiteiten zoals optredens, sponsoring en merchandise. Label en artiest delen dan meestal het eigendom van deze rechten 50/50. In veel 360 graden modellen wordt afgesproken dat label en artiest de opbrengsten uit exploitatie, na aftrek van kosten, eveneens 50/50 delen. Het label en de artiest stoppen daarbij denkbeeldig al hun “individuele” inkomsten uit exploitatie in één gezamenlijk pot. Na aftrek van de wederzijdse exploitatiekosten wordt het netto resultaat vervolgens onderling verdeeld.
Meer en meer worden artiesten als merk gezien. De branding van de artiest lijkt dan ook steeds belangrijker te worden. Een 360 graden model houdt hier al rekening mee. Of je als artiest met een 360 graden model uiteindelijk beter af bent hangt echter af van een heleboel factoren en de inhoud van het contract. Krijg je als artiest zo’n threesixtie aangeboden: altijd eerst laten checken door een jurist die thuis is in het entertainmentrecht!
Marie José Spit ([email protected]) Bjorn Schipper ([email protected])
Lees het gehele artikel hier!
more insights
Het verbod op een dansstijl: bubbling op het zomercarnaval
In de aanloop naar het Zomercarnaval in Rotterdam ontstond de nodige commotie over het door de organisatie aangekondigde verbod op de dansstijl- en vorm bubbling. De organisatie van de straatparade verbood de deelnemers aan het Zomercarnaval ‘vulgair te dansen’. Daarbij werd de dansstijl- en vorm bubbling als voorbeeld gegeven.
06 March 2024
ReadKunstmatige intelligentie roept interessante juridische vragen op: zelflerende machines
Kunstmatige intelligentie oftewel Artificial Intelligence (AI) is nu al niet meer weg te denken. In het afgelopen jaar stond dit technologische fenomeen meer dan eens centraal in de mediaberichtgeving. Of het nu gaat over de duistere kanten van generatieve AI – ‘AI is een nieuw gevaarlijk wapen en vormt een existentiële bedreiging voor de mensheid’ – of de onbegrensde mogelijkheden van de toepassing van deze technologische ‘zelflerende machines’ bij het maken van creaties, AI gaat in onze mensenlevens een steeds belangrijkere rol spelen. In deze bijdrage voor Muziekwereld ga ik in op een aantal juridische aspecten van AI die met name voor de muzieksector van belang kunnen zijn.
06 March 2024
ReadSubsidies als smeermiddel voor festivalprogrammering: evenementenbeleid gemeente Amsterdam ter discussie
In mijn bijdrage aan deze subsidiespecial van Muziekwereld zoom ik graag in op een recent aangekondigde aanpassing van het evenementenbeleid van de gemeente Amsterdam die mogelijk ingrijpende gevolgen kan hebben voor de festivalmarkt. Niet alleen in de hoofdstad maar ook elders, als andere gemeenten dit voorbeeld gaan volgen. Waar de gemeente inzet op muzikaal-inhoudelijke bemoeienis met de programmering van festivals, vestig ik graag de aandacht op verstrekking van speciale subsidies als alternatief smeermiddel om tot hetzelfde resultaat te kunnen komen.
06 March 2024
Read