Beats me! – De slagroom op de taart (3)
05 August 2008
contact us - contact us -Beats me! – De slagroom op de taart (3)
In de vorige twee edities van Beats Me! zijn wij ingegaan op de collectieve inkomsten die gegenereerd kunnen worden met muziek en “muziekrechten”. Organisaties als Buma, Stemra, SENA en Stichting Thuiskopie zorgen ervoor dat de slagroom aardig opgeklopt raakt. De laatste flinke toef slagroom die onze aandacht krijgt bestaat uit zeg maar de “vrije” vergoedingen voor muziekgebruik.
Denk hierbij aan inkomsten die voortvloeien uit licentiedeals met producenten van films, televisieprogramma’s, musicals, commercials en games voor het gebruik van muziek. Het gaat hierbij om samenvoeging van muziek en beeld (synchronisaties). Ook de inkomsten in verband met het gebruik van muzieksamples in bijvoorbeeld remixen vallen onder de “vrije” vergoedingen.
Het mechanisme van vraag en aanbod, de status van een artiest en zijn of haar muziek, de gewenste omvang van de exploitatie én het doel waarvoor de muziek gebruikt wordt zijn belangrijke factoren die de hoogte van deze “vrije” vergoedingen bepalen. Het verkrijgen van toestemming van de rechthebbenden en het betalen van deze licentievergoedingen wordt ook wel clearing genoemd.
De afgelopen edities van Beats Me! kunnen als basis dienen voor de toekomst. Muziek en “muziekrechten” zouden naar onze mening tot het standaard repertoire van iedere muziekauteur of artiest moeten behoren. Zet daarbij steeds de denkbeeldige muziektaart als ezelsbruggetje in om in een specifieke situatie je positie te bepalen.
Vandaag de dag wordt het geld niet alleen meer met muziek en “muziekrechten” verdiend. Alles lijkt meer en meer te draaien om inkomsten uit “muziek plus”, dat wil zeggen: live optredens en boekingen, merchandise, sponsoring en endorsement. Het als merk in de markt zetten van een artiest is een steeds belangrijker ingrediënt van de moderne muziektaart aan het worden. Muziekcontracten worden steeds breder. Daarover méér in volgende edities van Beats Me!
Marie José Spit ([email protected]) Bjorn Schipper ([email protected])
Lees de blog hier!
more insights
Het verbod op een dansstijl: bubbling op het zomercarnaval
In de aanloop naar het Zomercarnaval in Rotterdam ontstond de nodige commotie over het door de organisatie aangekondigde verbod op de dansstijl- en vorm bubbling. De organisatie van de straatparade verbood de deelnemers aan het Zomercarnaval ‘vulgair te dansen’. Daarbij werd de dansstijl- en vorm bubbling als voorbeeld gegeven.
06 March 2024
ReadKunstmatige intelligentie roept interessante juridische vragen op: zelflerende machines
Kunstmatige intelligentie oftewel Artificial Intelligence (AI) is nu al niet meer weg te denken. In het afgelopen jaar stond dit technologische fenomeen meer dan eens centraal in de mediaberichtgeving. Of het nu gaat over de duistere kanten van generatieve AI – ‘AI is een nieuw gevaarlijk wapen en vormt een existentiële bedreiging voor de mensheid’ – of de onbegrensde mogelijkheden van de toepassing van deze technologische ‘zelflerende machines’ bij het maken van creaties, AI gaat in onze mensenlevens een steeds belangrijkere rol spelen. In deze bijdrage voor Muziekwereld ga ik in op een aantal juridische aspecten van AI die met name voor de muzieksector van belang kunnen zijn.
06 March 2024
ReadSubsidies als smeermiddel voor festivalprogrammering: evenementenbeleid gemeente Amsterdam ter discussie
In mijn bijdrage aan deze subsidiespecial van Muziekwereld zoom ik graag in op een recent aangekondigde aanpassing van het evenementenbeleid van de gemeente Amsterdam die mogelijk ingrijpende gevolgen kan hebben voor de festivalmarkt. Niet alleen in de hoofdstad maar ook elders, als andere gemeenten dit voorbeeld gaan volgen. Waar de gemeente inzet op muzikaal-inhoudelijke bemoeienis met de programmering van festivals, vestig ik graag de aandacht op verstrekking van speciale subsidies als alternatief smeermiddel om tot hetzelfde resultaat te kunnen komen.
06 March 2024
Read