De zoete wraak van La Swift
01 October 2021
contact us - contact us -De zoete wraak van La Swift
Als jonge artieste tekende ze in 2006 een platencontract bij het indie-label Big Machine Records uit Nashville. De baas van dat label was Scott Borchetta. Belangrijk onderdeel van het platencontract met Big Machine was dat het label eigenaar werd van de masteropnamen van Taylor Swift en de daarmee verband houdende exploitatierechten.
Nadat Taylor Swift bij Big Machine haar eerste zes albums had opgenomen en uitgebracht en alleen al in de Verenigde Staten 32 miljoen albums had verkocht, tekende zij eind 2018 een platencontract bij het major label Republic Records, onderdeel van Universal Music Group. Dit keer niet op basis van een overdracht van masterrechten maar in de vorm van een exclusieve licentie aan Republic Records waarbij Taylor Swift zelf de eigenaar van de masteropnamen van haar nieuwe albums blijft.
Bij Republic Records zette La Swift de positieve muzikale ontwikkelingen door. Haar toenemende populariteit had ook effect op haar zes eerdere albums die zij bij Big Machine had uitgebracht. Dit noemen we ook wel de ‘back catalogue’ van een artiest. Zo kon Big Machine blijven profiteren van de latere muzikale successen van Taylor Swift die onder de vlag van Republic Records gevierd konden worden.
Back catalogue Taylor Swift
Taylor Swift zag die ontwikkeling ook en deed een poging haar back catalogue terug te kopen van Big Machine. Dit zien we wel vaker: een artiest die wat verder in zijn of haar carrière is en met het oog op de lange termijn over de eigen muziekopnamen wenst te beschikken. Borchetta, baas van Big Machine, deed La Swift daarop het voorstel dat zij haar back catalogue weer terug zou kunnen krijgen als zij haar nieuw op te nemen albums bij Big Machine zou uitbrengen. Voor ieder bestaand album zou Taylor Swift dan een nieuw album bij Big Machine moeten aanleveren. Zes oude albums voor zes nieuwe albums.
Taylor Swift ging niet akkoord met het voorstel van Big Machine. Borchetta verkocht daarop in 2019 zijn label Big Machine aan Ithaca Holdings, het bedrijf van Scooter Braun, manager van onder andere Justin Bieber en Demi Lovato, en, jawel, ex-manager van Taylor Swift. Toen Taylor Swift in 2006 bij Big Machine tekende was Scooter Braun haar manager en hij wist daardoor als geen ander dat Taylor Swift de masterrechten op haar eerste zes albums aan Big Machine had overgedragen.
Lees het gehele artikel hier!
more insights
Het verbod op een dansstijl: bubbling op het zomercarnaval
In de aanloop naar het Zomercarnaval in Rotterdam ontstond de nodige commotie over het door de organisatie aangekondigde verbod op de dansstijl- en vorm bubbling. De organisatie van de straatparade verbood de deelnemers aan het Zomercarnaval ‘vulgair te dansen’. Daarbij werd de dansstijl- en vorm bubbling als voorbeeld gegeven.
06 March 2024
ReadKunstmatige intelligentie roept interessante juridische vragen op: zelflerende machines
Kunstmatige intelligentie oftewel Artificial Intelligence (AI) is nu al niet meer weg te denken. In het afgelopen jaar stond dit technologische fenomeen meer dan eens centraal in de mediaberichtgeving. Of het nu gaat over de duistere kanten van generatieve AI – ‘AI is een nieuw gevaarlijk wapen en vormt een existentiële bedreiging voor de mensheid’ – of de onbegrensde mogelijkheden van de toepassing van deze technologische ‘zelflerende machines’ bij het maken van creaties, AI gaat in onze mensenlevens een steeds belangrijkere rol spelen. In deze bijdrage voor Muziekwereld ga ik in op een aantal juridische aspecten van AI die met name voor de muzieksector van belang kunnen zijn.
06 March 2024
ReadSubsidies als smeermiddel voor festivalprogrammering: evenementenbeleid gemeente Amsterdam ter discussie
In mijn bijdrage aan deze subsidiespecial van Muziekwereld zoom ik graag in op een recent aangekondigde aanpassing van het evenementenbeleid van de gemeente Amsterdam die mogelijk ingrijpende gevolgen kan hebben voor de festivalmarkt. Niet alleen in de hoofdstad maar ook elders, als andere gemeenten dit voorbeeld gaan volgen. Waar de gemeente inzet op muzikaal-inhoudelijke bemoeienis met de programmering van festivals, vestig ik graag de aandacht op verstrekking van speciale subsidies als alternatief smeermiddel om tot hetzelfde resultaat te kunnen komen.
06 March 2024
Read