Jazzproducties in eigen beheer
12 January 2014
contact us - contact us -Jazzproducties in eigen beheer
ONLINE EXPLOITATIE VAN IN EIGEN BEHEER GEMAAKTE JAZZPRODUCTIES
De muziekindustrie is constant aan veranderingen onderhevig. Met de opkomst van het internet midden jaren ’90 van de vorige eeuw is er in relatief korte tijd véél veranderd. Waar veranderingen traditiegetrouw volgen op de invoering van nieuwe, vervangende analoge muziekdragers, biedt het internet met één druk op knop haast onbegrensde nieuwe exploitatiemogelijkheden. Nieuwe digitale technieken hebben in rap tempo het klassieke fysieke distributiemodel op zijn kop gezet. Internet blijkt een prima medium voor het uitbrengen van muziekproducties in eigen beheer. Een goed voorbeeld binnen de jazz isLoet van der Lee.In deze bijdrage voor de seminargids van de Dag van de Nederlandse Jazz 2008 sta ik vanuit het perspectief van het “eigen jazzlabel” stil bij de juridische aspecten van het in eigenbeheer online uitbrengen van jazzproducties. De auteursrechtelijke en nabuurrechtelijke achtergronden van het op het internet exploiteren van in eigen beheer geproduceerde muziekopnamen komen aan bod. Zowel via (eigen) websites als via persoonlijke muziekprofielen op websites als MySpace. Het gaat daarbij om het aanbieden en distribueren van analoge dragers (o.a. CD’s en DVD’s) met daarop vastgelegd uitvoeringen van muziekwerken en om gedigitaliseerde muziekopnamen, al dan niet gecombineerd met de mogelijkheid om online (fragmenten van) muziekopnamen af te spelen en te beluisteren.Voordat ik in ga op de muziekproducties die in eigen beheer zijn geproduceerd, duid ik eerst de auteursrechtelijke en nabuurrechtelijke exploitatiegrondslagen.
more insights
Het verbod op een dansstijl: bubbling op het zomercarnaval
In de aanloop naar het Zomercarnaval in Rotterdam ontstond de nodige commotie over het door de organisatie aangekondigde verbod op de dansstijl- en vorm bubbling. De organisatie van de straatparade verbood de deelnemers aan het Zomercarnaval ‘vulgair te dansen’. Daarbij werd de dansstijl- en vorm bubbling als voorbeeld gegeven.
06 March 2024
ReadKunstmatige intelligentie roept interessante juridische vragen op: zelflerende machines
Kunstmatige intelligentie oftewel Artificial Intelligence (AI) is nu al niet meer weg te denken. In het afgelopen jaar stond dit technologische fenomeen meer dan eens centraal in de mediaberichtgeving. Of het nu gaat over de duistere kanten van generatieve AI – ‘AI is een nieuw gevaarlijk wapen en vormt een existentiële bedreiging voor de mensheid’ – of de onbegrensde mogelijkheden van de toepassing van deze technologische ‘zelflerende machines’ bij het maken van creaties, AI gaat in onze mensenlevens een steeds belangrijkere rol spelen. In deze bijdrage voor Muziekwereld ga ik in op een aantal juridische aspecten van AI die met name voor de muzieksector van belang kunnen zijn.
06 March 2024
ReadSubsidies als smeermiddel voor festivalprogrammering: evenementenbeleid gemeente Amsterdam ter discussie
In mijn bijdrage aan deze subsidiespecial van Muziekwereld zoom ik graag in op een recent aangekondigde aanpassing van het evenementenbeleid van de gemeente Amsterdam die mogelijk ingrijpende gevolgen kan hebben voor de festivalmarkt. Niet alleen in de hoofdstad maar ook elders, als andere gemeenten dit voorbeeld gaan volgen. Waar de gemeente inzet op muzikaal-inhoudelijke bemoeienis met de programmering van festivals, vestig ik graag de aandacht op verstrekking van speciale subsidies als alternatief smeermiddel om tot hetzelfde resultaat te kunnen komen.
06 March 2024
Read