Muziekwereld: ‘Wake-up call na tragische dood Avicii. Muziekwereld in shock na overlijden Zweedse superster’
26 February 2019
contact us - contact us -Muziekwereld: ‘Wake-up call na tragische dood Avicii. Muziekwereld in shock na overlijden Zweedse superster’
Op 20 april 2018 overleed Tim Bergling, beter bekend als de Zweedse DJ en producer Avicii. De tragische dood van Avicii veroorzaakte een schok in de internationale muziekwereld, vele artiesten betoonden hun medeleven . Ook Nederlandse DJ’s lieten zich niet onbetuigd, voor hen was Avicii naast vriend en collega ook een belangrijke muzikale inspiratiebron. Laidback Luke, Nicky Romero, Martin Garrix, Sam Feldt en Afrojack, allen delen herinneringen aan en met Avicii. Met zijn 28 jaar ‘overleefde’ Avicii maar net de beruchte ‘club van 27’, de leeftijd waarop in het verleden een aantal bekende artiesten zoals Kurt Cobain, Amy Winehouse, Janis Joplin en Jimmy Hendrix stierven. De in 2017 verschenen documentaire ‘Avicii: True Stories’ over het leven van Avicii maakte al veel los over de gezondheidssituatie van de Zweedse superster. Vooral de manier waarop het management en de boekingsagent op kwetsbare momenten met Avicii omgingen maakte pijnlijk duidelijk dat het persoonlijke welzijn van de artiest ondergeschikt was gemaakt aan het verdienen van nog meer geld. Achteraf bleek de documentaire over Avicii een voorbode van het tragische lot van Zweedse artiest.
Lees het gehele artikel hier!
more insights
Het verbod op een dansstijl: bubbling op het zomercarnaval
In de aanloop naar het Zomercarnaval in Rotterdam ontstond de nodige commotie over het door de organisatie aangekondigde verbod op de dansstijl- en vorm bubbling. De organisatie van de straatparade verbood de deelnemers aan het Zomercarnaval ‘vulgair te dansen’. Daarbij werd de dansstijl- en vorm bubbling als voorbeeld gegeven.
06 March 2024
ReadKunstmatige intelligentie roept interessante juridische vragen op: zelflerende machines
Kunstmatige intelligentie oftewel Artificial Intelligence (AI) is nu al niet meer weg te denken. In het afgelopen jaar stond dit technologische fenomeen meer dan eens centraal in de mediaberichtgeving. Of het nu gaat over de duistere kanten van generatieve AI – ‘AI is een nieuw gevaarlijk wapen en vormt een existentiële bedreiging voor de mensheid’ – of de onbegrensde mogelijkheden van de toepassing van deze technologische ‘zelflerende machines’ bij het maken van creaties, AI gaat in onze mensenlevens een steeds belangrijkere rol spelen. In deze bijdrage voor Muziekwereld ga ik in op een aantal juridische aspecten van AI die met name voor de muzieksector van belang kunnen zijn.
06 March 2024
ReadSubsidies als smeermiddel voor festivalprogrammering: evenementenbeleid gemeente Amsterdam ter discussie
In mijn bijdrage aan deze subsidiespecial van Muziekwereld zoom ik graag in op een recent aangekondigde aanpassing van het evenementenbeleid van de gemeente Amsterdam die mogelijk ingrijpende gevolgen kan hebben voor de festivalmarkt. Niet alleen in de hoofdstad maar ook elders, als andere gemeenten dit voorbeeld gaan volgen. Waar de gemeente inzet op muzikaal-inhoudelijke bemoeienis met de programmering van festivals, vestig ik graag de aandacht op verstrekking van speciale subsidies als alternatief smeermiddel om tot hetzelfde resultaat te kunnen komen.
06 March 2024
Read